zondag 12 december 2010

Workshops


Dinsdag 7 decenber en donderdag 9 december vonden er verschillende workshops plaats op de school ivm met het thema Opera. We werden in drie groepen verdeeld. Ik zat in groep 2 en mijn eerste workshop was Stijldansen. 

Stijldansen: We stonden allemaal te wachten in het lokaal. Tot we door een geluidsbox hoorden dat we de dansvloer leeg moesten maken en de muziek mochten aanzetten. Toen dit gebeurd was verscheen mevrouw Vergaert met haar danspartner en deed de dans die we gingen aangeleerd krijgen. Dit vond ik een leuke inleiding want het leek een beetje zoals ‘Sterren op de dansvloer.’ Het was de wals die we gingen aanleren. Ik had deze al eens geleerd in het middelbaar onderwijs maar deze wals was toch anders dan diegene die ik al kon. Het werd goed uitgelegd de workshop en op het einde van de les kon ik de wals zo goed als perfect. Het enige dat nog beter kon, was dat het op sommige momenten iets sneller vooruit mocht gaan. Persoonlijk vond ik het tempo van de Engelse wals heel traag, ik denk dat een Weense Wals mij beter zal liggen. Maar ik vond het één van de leukste workshops!
Hieronder kan je een fragment uit deze les zien waar ik de Wals oefen met mijn danspartner Leen.


Stem ontdekken en stemgebruik: Dit was de tweede workshop van de dag. En deze werd gegeven door Mieke. Deze workshop was wel leuk.We hebben ademhalingstechnieken geleerd.  Je moest je voorstellen aan de hand van een emotie en daarna liet ze een stukje opera horen. We hebben dan ook een stuk van een opera gezien en gekeken hoe er met de stem emoties werden getoond. Op het einde van de les hebben we zelf een stukje Opera gezongen. Dit had ik niet verwacht aangezien ik Operagezang als moeilijk beschouwde en toch hebben we dit ook eens mogen doen. Het was een fijne workshop.

Na deze workshop zijn we gaan eten en hebben we met de andere studenten besproken wat er in de workshops al was gebeurd en wat er nog ging komen. Zo bleek het dat niet elke workshop 3 keer hetzelfde was. Onze laatste workshop van de dag was de workshop zingen en bewegen. Deze werd gegeven door Meneer De Beule. 

Zingen en bewegen: Tijdens deze workshop deden we enkele oefeningen die ons redelijk bekend in de oren klonken. Ik had het gevoel dat het herhaling was van wat we vorig jaar gezien hadden. Dit was wel spijtig want ik zag ook de link niet naar Opera. Deze workshops waren de bedoeling om ons iets bij te leren en in deze workshop was dit niet het geval. Dit wil niet zeggen dat er geen leuke elementen in zaten, alleen was het al gekend.

Donderdag gingen we verder met de workshops. Mijn groep begon met de sessie theatraal acteren door Carlos. 
Theatraal acteren: Ik had hoge verwachtingen van deze workshop aangezien het over acteren zou gaan en ik als vrije tijd amateurartrice ben. Op toledo had ik al eens gekeken over wat het zou gaan en het leek me wel fijn. We begonnen de les met een brainstom over wat we gezien hadden tijdens de Opera. Hieronder kan je mijn brainstorm zien. 


Daarna moesten we hem nadoen. Het spijtige aan deze workshop was dat we ten eerste niets zelf hebben mogen aanbrengen, dat we dingen moesten doen die ik niet graag doe zoals als een hoop ‘aarde’ op elkaar liggen en dat we totaal niets gedaan hebben ivm met Commedia Dell’ Arte. Wat geimproviseerd toneel is. Hoewel dit zou op toledo stond. En persoonlijk vond ik hem ook niet altijd even vriendelijk in onze groep. Waarschijnlijk had ik te hoge verwachtingen voor deze workshop en is deze daarom zo tegengevallen. Wel spijtig want echt acteren hoort ook bij de opera en dit is nu niet aan bod gekomen.

Vertellen op muziek: Deze workshop werd gegeven door mevrouw Coupé. Het begon al leuk toen zij binnen kwam met iets heel raar op haar hoofd. Het bleek haar vertelhaarband te zijn. We begonnen met het beluisteren van boekjes die op een komische manier werden voorgelezen. Daarna mochten we zelf aan de slag. Ik zat met Leen, Anke en Kathleen in de groep en we namen het sprookje ‘Tafeltje strek je’. Ik was de verteller. De anderen speelden de verschillende rolletjes. We hadden gedaan dat ik het verhaal voorlas en als zij aan de beurt waren met hun hoofd boven de tafel tevoorschijn komen en hun zinnetje zeggen. Dit zorgde natuurlijk voor een grappig zicht. Zelfs de Spaanse studente vond het grappig en zei verstond niets van het verhaal. Dit noem ik dan: ‘Missie geslaagd!’ Ook de andere groepjes brachten fijne voorstellingen.

Dit ga ik zeker gebruiken in een stage. Vooral de boeken van het geluidshuis zijn leuk. Ik ga er mij zeker 1tje aankopen en deze workshop tijdens mijn stage 6de leerjaar uitproberen. Dus hieruit kanje concluderen dat ik deze workshop heel leerrijk en geweldig vond!

Maskers: Dit was de allerlaatste workshop door mevr. Ivens. We moesten naar deze workhop vanalles meebrengen o.a. een A4 foto van ons aangezicht. Dit leek me toch wel spannend. Mevrouw Ivens vertelde ons de bedoeling van de workshop en legde deze uit aan de hand van voorbeelden. Daarna mochten we zelf aan de slag. Ik vond het wel moeilijk om mezelf te tekenen  of toch van mezelf een masker te maken. Maar na enkele trucs lukte dit wel. Ook vond ik de aquarelpotlodentechniek fijn om te doen. Weer had ik weer een idee om toe te passen tijdens mijn stage of om te gebruiken voor mijn innoverend project. Ik heb veel uit deze workshop geleerd en was ook één van de betere workshops. Het was fijn om met deze workshop af te sluiten.

Met deze achtergrond van de workshops trekken we naar Dworp voor een muzo-week. Ik kijk er al naar uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten