maandag 6 december 2010

Het Stedelijk Onderwijsmuseum te Ieper

Het Stedelijk Onderwijsmuseum te Ieper is gevestigd in de voormalige Sint-Niklaaskerk, een unicum in Vlaanderen. Het Onderwijsmuseum schetst de geschiedenis van het onderwijs in Vlaanderen van de middeleeuwen tot op heden. Dat gebeurt aan de hand van uiteenlopende en zelfs zeer zeldzame objecten: schriften en leerboeken, handwerken, wandplaten, kunstvoorwerpen, didactisch materiaal, originele foto’s, … Heel aantrekkelijk zijn de twee reconstructies van klaslokalen uit 1700 en 1930. In het doe-klasje kan je aanschuiven in een oude schoolbank om met een griffel op een lei te krassen.
Educatief pakket: Een bezoek aan ‘hun biotoop’ (de klas, de school, het onderwijs) in het verleden prikkelt de nieuwsgierigheid. Om die prikkel in goede banen te leiden werd een educatief pakket ontwikkeld.  Naast een inleiding en een grondplan van het museum bevat het enkele werkbladen. Die kunnen door de leerlingen ingevuld worden tijdens hun bezoek. De drie werkbladen beslaan nagenoeg het hele museum. Omdat ‘kijken’ ondanks alles nog steeds de belangrijkste activiteit is in een museum, ligt de nadruk bij de werkbladen op het ‘leren kijken en analyseren’. Via dingen die de kinderen kennen wordt hun aandacht gevestigd op de verschillen en gelijkenissen tussen toen en nu. Eén werkblad is thematisch : lezen en schrijven van de middeleeuwen tot heden. De twee andere zijn dat niet, maar de moeilijkheidsgraad verschilt lichtjes.
Museumkoffer: Deze koffer kan je best omschrijven als een reizend mini-museum. De idee erachter is vrij simpel : de museumkoffer bevat enkele voorwerpen uit de reserves. Bij elk object hoort ook een tekst met uitleg. De leerkracht of school vraagt de koffer aan en tegen een kleine vergoeding (+ waarborg) kan hij/zij op de afgesproken dag de koffer komen ophalen. Op die manier komt het museum ook eens in de klas. Het is dan ook de ideale aanvulling of voorbereiding op het museumbezoek zelf.
Dit is zeker voor kinderen uit het lager onderwijs. Hoewel meer voor de derde graad. De leerlingen ontdekken op verschillende manieren hoe onderwijs vroeger er aan toe ging door: de doe-klas, video’s, teksten en afbeeldingen,…
Ook het materiaal dat het museum zelf voor handen heeft, is heel goed te gebruiken in de les. Eventueel kunnen zelf kinderen eens brainstormen hoe de klas er binnen 50 jaar zou uitzien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten