zaterdag 11 december 2010

Muzische leerlijn


1. In welke mate zijn de leerlijnen bekend binnen het team?

Mijn stageschool werkt met deze leerlijn. Aan de muur in de klas hangt het rooster met de verschillende onderdelen. De leerkracht heeft aangeduid wat ze in haar leerjaar vaak, weinig of niet gebruikt. De leerkrachten moeten dit elk jaar opnieuw invullen. De muzo-leerkracht heeft de algemene coördinatie hierover. Mijn innoverend project is een dramadoos. Ook ik moet via deze leerlijn mijn project uitwerken. Voor elke muzoles moeten ze een evaluatie door de kinderen laten invullen ivm met de doelen die tijdens de les bereikt zijn, ook de leerkracht doet dit. Ze beginnen langzaamaan vakoverschrijdend te werken en ze combineren al enkele muzovakken met elkaar. Maar in de lessenrooster staat dit nog afgebakend als dramales, beeldles,... Maar dit verminderd steeds meer en meer.

2. Hoe gebeurt de transfer van muzische verworvenheden in de opeenvolging van de schooljaren?
Zoals ik hierboven vermelde, wordt er per klas elk jaar aangeduid wat de leerkracht gedaan heeft met de leerlingen. Deze gegevens worden samen gebracht. De andere leerkrachten kunnen dan deze gegevens inkijken of te raden gaan bij hun collega’s.

3. In welke mate houdt je mentor 1ste leerjaar rekening met de muzische beginsituatie van de afgestudeerde kleuter?
Zij staat in nauw contact met de juf van het derde kleuterklas. Zij doen sommige muzische activiteiten samen met de derde kleuterklas bv schrijfdans en dergelijke. Zo weet zij wat de leerlingen al kunnen en wat zij al gedaan hebben. De leerkracht kijkt ook in de leerlijnen wat de leerlingen al kunnen en bespreekt dit vaak onderling met haar co-collega die in het ander 1ste leerjaar staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten