zondag 19 december 2010

Kerstmis komt er aan!


Het is bijna zover!!! Kerstmis komt er aan! 

Ik zit al volledig in de stemming: kerstliedjes gaan door mijn hoofd, ik ga op schattenjacht achter de perfecte geschenkjes, ik haal de ingrediënten voor de kerstdessert waar ik dit jaar verantwoordelijk voor mag zijn, ik plan alles voor de verjaardag van Lindsay omdat zij een echt kerstekindje is,….

Ik hou van deze tijd van het jaar, daarom ben ik ook naar twee echte kerstvoorstellingen gaan kijken.
Het eerste kerststuk was: ‘De Kerstman is een ***’ Niet bepaald een stuk voor kinderen maar in dit stuk deed een kennis van mij mee. Ik ben op zaterdag 11 december gaan kijken.
Het stuk zelf is een theaterstuk waarin bijtende humor en confronterende realiteit met de gevoelens van het publiek spelen.

 Kersttijd in de 21ste eeuw. Felix, Josette, Katia en Olga, mensen op de rand van de maatschappij, proberen te overleven in een rechtse en individualistische stadsjungle.
Ze zoeken steun bij elkaar, steun die ze ook vinden bij Vriendschap en Wanhoop.
Dat is het teleonthaalbureau waar Thérèse en Pierre de hulplijndienst verzorgen. De kerstavond start gezellig en vredevol, maar evolueert naar een onverwachte, hilarische climax.
Het was een fijn stuk met een lach en een traan. 


Het volgende kerststuk heette : ‘De doagen’ door de toneelgroep ‘GUSTAAV’. Naar dit stuk ben ik 18 december gaan kijken. 

Het stuk was een zelfgeschreven stuk, ze vertelden over alles wat bij de mensen leeft op de feest’doagen’.
Over wat ging het stuk zo allemaal?
Waarom mag je nooit cava combineren met garnaalkroketten? Wat is het verschil tussen lange en korte sterrenschijters? Zal de vloek die Noel al jaren achtervolgt met de doagen ook dit jaar weer toeslaan? Waarom maakt het niet uit op welke dag je geboren wordt? Waarom zijn de doagen zoals de Donk? Maakt Raoul dit jaar een perfecte entree met zijn kalkoen? Kent Stefaan zijn tekst nog of heeft hij hetzelfde voor als andere jaren? Viert Joy dit jaar alleen Kerstmis? Waarom zijn de doagen altijd zo rap gepasseerd?



‘De doagen’ is de ideale manier om perfect geïnformeerd aan de feesttafel te verschijnen. Een voorstelling over feestvieren, kleine momenten, grondig voorbereiden of compleet improviseren. Een nostalgische, komische en romantische voorstelling voor het hele gezin. Ook de plezante nonkels zijn dus welkom.

Bij het begin van de voorstelling kregen we allemaal een mini-geschenkje. Dit mochten we pas opendoen wanneer de acteurs dit zeiden. In het stuk wou graag Joy de sterren als geschenk krijgen. Toen we het geschenkje mochten opendoen, bleek hierin een lampje te zitten. We schenen er mee op de muziek en zo leek het alsof Joy haar geschenk toch gekregen had. Echt fijn! In dit stuk zaten zoveel herkenbare stukken dat ik mij bijna dood gelachen heb. Het speciale was dat ze frontaal acteerde en niet naar elkaar, zo leek het of ze ons hun verhaal aan het vertellen waren. Ook had het stuk muzikale omlijsting van Libertad, een koor. Zij brachten tijdens het stuk door verschillende kerstliedjes. Dit was een Superstuk.


De doagen want voor ge het weet zijn ze weer gepasseerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten